Swicy: Trenden med sødt og stærkt i moderne opskrifter
03. marts 2025

Hvad er "swicy"?
En kombination af sødt og stærkt. Er det virkelig noget nyt? Mange professionelle og madentusiaster vil nok sige nej. Sød chilisauce har været en fast bestanddel i køkkenet i mange år, og mange har allerede prøvet kombinationen af chokolade og chili. Så er vi blot i gang med at genopfinde hjulet?
Bestemt ikke, for swicy-trenden har tidligere været et mere isoleret fænomen. Mens den vestlige del af verden ikke er kendt for at kombinere søde og stærke smage med hinanden, ses der masser af eksempler på dette i Asien og Latinamerika. Det er dog først i de seneste år, at moderne catering og madentusiaster er begyndt at lege med swicy-smagskombinationer og eksperimentere med usædvanlige smagssammensætninger.
De opskrifter og produkter, der er opstået ud fra denne bevægelse, har dog vist, at swicy-trenden er mere end blot at blande lidt chili med sukker.
Swicy-trenden på sociale medier og hos brands
Et af de første eksempler på swicy-trenden var 'Mike's Hot Honey'-sauce, bestående af honning, chili og eddike – ganske enkelt. Det er en simpel blanding, men især den måde, produktet blev præsenteret på, gjorde indtryk på den yngre generation. Den stærke honning blev dryppet over pizza med pepperoni, brugt som sushi-dip eller som sauce i affogato.

Selv Pizza Hut måtte anerkende, at kombinationen var kommet for at blive, hvilket resulterede i en pizza med stærk honning på deres menukort. I mellemtiden har også de mere komplekse smage fra det koreanske køkken, som stadig bliver mere populært, hjulpet med at introducere swicy-trenden på restauranter i hele verden. I USA valgte kæden Shake Shack endda at sætte deres populære koreanske BBQ-burger op mod en sød og stærk koreansk sandwich med stegt kylling med gochujang-glaze og spurgte: umami eller swicy?
Swicy er dog ikke begrænset til salte retter. På TikTok er det stærke mexicanske krydderi ”tajin” blevet særligt populært. Det drejer sig om en lækker blanding af rød chili, limeskal og havsalt og må endelig ikke forveksles med den marokkanske gryderet ”tagine”. ”Tajin” passer særdeles godt til søde frugter såsom vandmelon, mango, ananas eller papaya, og swicy-kombinationen er gået viral på de sociale medier. Kløgtige bartendere har også ladet sig inspirere, således at en kant med tajin på cocktailglas er med til at forbedre drinks som margaritas og palomas.
Også Starbucks hoppede med på bølgen med lanceringen af et begrænset udvalg af søde og stærke drikke: Spicy Dragonfruit, Spicy Pineapple og Spicy Strawberry var tænkt som en forfriskning til ganen, mens de skruede op for sommervarmen.
Det er ikke overraskende, at selv Coca-Cola lancerede en ”stærk” variant i USA og Canada, hvilket viser potentialet for swicy-trenden. Flere store selskaber har allerede udtalt, at denne trend er kommet for at blive.
Hvorfor er vi så glade for swicy-smagene?
Vi ved nu, at swicy er blevet populært, men hvad skyldes det? Hvad er det, der gør denne kombination så tiltrækkende for mange?
Som med andre trends ligger svaret i balancen af harmoniske smage, men også i udviklingen af smagspræferencer, særligt blandt den yngre befolkning.
Mens hvidløg blev anset som et eksotisk krydderi i Babyboomer-tiden – noget man ikke burde spise for meget af, fordi det kunne lugtes –er det nu blevet en uundværlig ingrediens i køkkenet hos Millennials og Gen Z. Det samme gælder for stærk mad. Tolerancen over for stærk mad og krydderier er støt stigende i de vestlige lande. Selvom niveauet endnu ikke har nået det, der er typisk for asiatiske eller latinamerikanske lande, er globaliseringen inden for madlavning helt sikkert ved at lukke denne kløft.

Dette skift viser også yngre personers stigende interesse for at indtage mad og drikke med både komplekse og interessante smagsprofiler. Retter, der enten er udelukkende søde eller stærke, er ikke længere interessante. En kombination af disse er derimod meget mere tiltalende, da det ikke kun sørger for en behagelig balance, men også er det perfekte udgangspunkt for yderligere eksperimenter. Bør det have mere sødme eller være lidt stærkere næste gang?
Den sidste og nok vigtigste årsag til, at vi elsker swicy, er vores krops kemiske reaktion! Det at spise sødt og det at opleve den ”smerte”, som stærk mad kan fremkalde, frigiver endorfiner. Disse velværehormoner sørger for, at det at spise stærk mad giver en positiv oplevelse, hvilket får os til at ville have mere!
Swicy i catering og foodservice
Du behøver ikke foretage store ændringer på dit menukort eller følge komplekse fremgangsmåder for at introducere swicy for dine gæster. Det vigtigste er villigheden til at eksperimentere og en smule kreativitet. Du kan nemt bringe swicy ind i dit køkken ved at følge et par enkle tips.
Erstat sukker med særlige ingredienser for en swicy smagsoplevelse
Kombinationen af det søde og stærke kan opnås med et bredt udvalg af ingredienser, men når det kommer til det søde, vil mange som udgangspunkt tænke på raffineret sukker. De mest spændende kombinationer er dog ofte dem, der involverer andre sødestoffer.
Hvis der er brug for sødme i flydende form, er søde frugtsafter eller purerede frugter et godt valg. For en tykkere konsistens er honning, agavesirup eller ahornsirup det rette valg. Deres sødme passer ikke kun godt til stærke smage, men de er også nemme at anvende. For eksempel bliver en hurtig blanding af honning og chili med Kikkoman poke sauce til en lækker dip, der passer perfekt til fisk, kød, risretter og salater.

Søde frugter som friske abrikoser og ferskner eller tørrede dadler og rosiner er perfekte til at give en forfriskende sødme til wokretter samt stegte og bagte retter, uden at sødmen bliver for overvældende.
Hvilke ingredienser tilfører styrke i swicy?
Teoretisk set er der ingen grænser for, hvilke slags ingredienser der kan bruges til at gøre en swicy-ret stærk. Jalapeños, thaichili, habanero eller andre chilier er det første og mest tilgængelige valg for mange. Men styrken fra ingefær, wasabi, peberrod, forskellige pebre eller sennep kan også være en måde at fortolke swicy-trenden på.
Det er vigtigt at dosere styrken nøjagtigt, hvilket kan være svært med chilier, da deres styrke kan variere alt efter, hvor de kommer fra, eller hvilken årstid vi befinder os i.
Hvis du vil have en nemmere løsning, der altid smager på samme måde, er færdiglavede saucer som Kikkoman kimchi chilisauce et godt valg. Det væsentlige er gradvist at finde det rette niveau af styrke. I swicy-retter bør hverken det søde eller det stærke dominere, så en god balance mellem begge dele er det, man skal stræbe efter.

Sødt og stærkt... hvad er det næste? Tag swicy til næste niveau
Særligt for cateringbranchen er det nemt at omfavne denne swicy-trend, da nye smagselementer kan inkorporeres i eksisterende retter. Populære salte retter med veletablerede smage kan forbedres med et friskt swicy pift. Asiatiske retter smagt til med sojasauce eller teriyaki er et helt naturligt valg til dette. Men selv meget traditionelle retter fra Øst- og Centraleuropa kan løftes til nye højder med swicy.
Også drinks og desserter kan drage fordel af en smule styrke for at afbalancere sødmen. Da disse retter ikke naturligt indeholder salt eller umami-smage, skal man være lidt mere omhyggelig med at opnå den helt rette balance mellem sødt og stærkt. Dette er særligt vigtigt i desserter og drinks, hvor det forventes, at de er søde – her kan en alt for stærk smag skuffe denne forventning.
Den overordnede regel er dog enkel: Der er ingen grænser! Swicy er en trend, der er kommet for at blive, og den er for cateringbranchen en måde at tiltrække et yngre publikum på. Så hav det sjovt med at eksperimentere!