Historien bag vores navn og logo

Kikkoman er et af de få ægte brands inden for sojasauce-produktionen, og virksomheden er kendt og værdsat af folk over hele kloden for den høje kvalitet. Historien og udviklingen af Kikkoman, afspejles i både navn og logo.

Naturligt brygget sojasauce er blevet brugt som krydderi i det asiatiske køkken i flere århundreder, især i Japan. I dag bruges Kikkoman naturligt brygget sojasauce til at fremhæve smagen i retter fra mange forskellige lande - lige fra Middelhavskøkkenet til skandinaviske kreationer og fra Asien til Amerika. Det er derfor ikke nogen tilfældighed at Kikkoman er markedsførende inden for sojasauce, og virksomhedens logo er i dag et af de mest kendte logoer i verden.

Hvad navnet fortæller os

Som så mange andre japanske navne har navnet Kikkoman en helt speciel betydning. ”Kikko” betyder skildpaddeskjold på japansk, og ”man” betyder 10.000. Ifølge en japansk legende kan skildpadder blive op til 10.000 år gamle, og de er et symbol på lykke, succes og et langt liv. 

Disse værdier er nogle, som virksomheder ofte stræber efter, og det er grunden til, at navnet Kikkoman blev valgt, og et passende logo blev skabt for mange år siden. Den karakteristiske sekskant består af et symbolsk skildpaddeskjold samt det japanske kanji-tegn for nummeret 10.000, og forener tradition med innovation.

Udviklet med omhu

Hver Kikkoman flaske bærer det berømte sorte Kikkoman logo, og i 2008 blev der tilføjet et nyt orangefarvet logo som supplement til det oprindelige logo. Orange er en varm farve, der minder os om sol eller flammer, og farven symboliserer ”sundhed”, ”ungdommelig friskhed” og ”livskraft”. Det nye logo er særligt bemærkelsesværdigt, da dets orange farve menes at have en appetitvækkende effekt. 

Den ikoniske flaske blev udviklet af Kenji Ekuan og har ligeledes været med til at gøre Kikkoman til et enestående og umiskendeligt brand. Flaskens form er helt unik og genkendes over hele verden.

Flot Og Praktisk: En Ikonisk Designklassiker

Design er kilden til et forbedret liv.
fra Kenji Ekuan
Den japanske industridesigner Kenji Ekuan, som spillede en afgørende rolle i udviklingen af den japanske indpakning og logo design henover mange år, havde netop denne devise. Hans mest kendte design er den æstetiske dispenserflaske, som han designede i 1961 til Kikkoman naturligt brygget sojasauce.
1.
Elegance møder anvendelighed

Flaskens svungne linjer og diskrete påskrift udgør dens simple, elegante og moderne udtryk, hvilket gør den til et attraktivt designobjekt i sig selv. Designerflasken pryder borde i private hjem såvel som på restauranter verden over. Dens gennemtænkte form gør det muligt at hælde små mængder eller endda dråber præcist og uden spild ud over maden, uden at den drypper.

Den æstetiske designerflaske er både praktisk til madlavning men er ligeledes et dekorativt pynteobjekt på køkkenbordet. Låget kan skrues af og flasken er udført i materialer, der kan holde til at komme i opvaskemaskinen, så designerflasken kan genbruges og fyldes op igen og igen.

2.
Vi løfter sløret for vores hemmelighed

Har du nogensinde spekuleret på, hvorfor der er to huller i låget på en Kikkoman dispenserflaske? Det er faktisk en smart designfunktion, der giver dig mulighed for at styre, hvor hurtigt sojasaucen hældes ud. Du kan se, hvordan det fungerer i praksis lige her hos folkene fra Bosh.tv, der har døbt denne funktion ”Control Hole”!

3.
Kunsten at nyde

Designerflasken er den dag i dag blevet til et ægte kendetegn for Kikkoman sojasauce. Designet vandt Lucky Strike Designer Award i 2002 og har i mange år været udstillet på Museum of Modern Art i New York, samt i Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Den ikoniske dispenserflaske er ikke blot legendarisk, men også særdeles praktisk.

Få mere at vide

Gå ikke glip af noget lækkert!

Tilmeld dig og få regelmæssigt tilsendt lækker inspiration!
Alle obligatoriske felter skal udfyldes.

Jeg vil gerne informeres om tilbud og produktnyheder per e-mail. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage.