
Brand og logo
Kikkoman er et af de meget få ægte brands inden for sojasauce. Brandet er kendt i hele verden, og produkterne er værdsat for deres høje kvalitet. Kikkoman naturligt brygget sojasauce har været brugt som krydderi i det asiatiske køkken i flere hundrede år, først og fremmest i Japan. I dag bruges Kikkoman sojasauce i mange lande verden over til at give alskens retter og råvarer en endnu bedre smag – lige fra middelhavsområdet til de nordiske lande og fra Asien til Amerika. Derfor er det ikke en tilfældighed, at Kikkoman er verdensførende inden for sojasauce.
Hvad der ligger i navnet
Ligesom mange andre japanske navne har firmanavnet Kikkoman også en særlig betydning: "Kikko" er det japanske ord for skildpaddeskjold, og "man" betyder 10.000. Ifølge en japansk legende lever skildpadder i 10.000 år, og de symboliserer lykke, succes og et langt liv. Det er alt sammen noget, man også ønsker sig som virksomhed, og samtidig forklaringen på, at man for mange år siden valgte navnet Kikkoman og skabte det tilhørende logo. Den karakteristiske sekskant symboliserer et udsnit af et skildpaddeskjold, og med det japanske kanji-tegn for tallet 10.000 i midten går elementerne ”tradition” og ”innovation” op i en højere enhed.
Et frisk og levende firmalogo
Alle flasker fra Kikkoman kan kendes på det typiske sorte Kikkoman-logo. I 2008 indførte Kikkoman et nyt orangefarvet logo som supplement til det sorte. Orange er en varm farve, der minder om sol eller flammer. Desuden er farven et symbol på "godt helbred", "ungdommelig friskhed" og "vitalitet". Det nye logo og den nye logofarve er noget helt særligt, for orange siges også at være appetitvækkende.
