Del på Google+:

Meget mere end bare en bønne

Sojabønner er i dag mere populære end nogensinde før. Trends som vegetarisk og vegansk kost har været med til at øge efterspørgslen efter produkter af soja verden over. Samtidig spiller de sundhedsmæssige aspekter også en rolle, for sojabønner er rige på protein og kan derfor i høj grad bidrage til en sund og afbalanceret kost – på mange forskellige måder!

Små bønner med masser af næringsstoffer

Det er intet under, at flere og flere produkter af sojabønner gør deres indtog i supermarkederne, for de sunde bønner har masser af fordele. De er rige på mineraler som kalium, magnesium, jern og zink og indeholder desuden masser af protein. 100 g dækker omtrent halvdelen af det daglige behov! Derudover giver de kroppen en god B- og E-vitaminindsprøjtning. Og så er sojabønner oven i købet meget kaloriefattige og fri for både gluten og laktose.

Et alsidigt udvalg af lækre råvarer

Edamamebønner

Edamame er sojabønner, der høstes, før de er helt modne. Bønnerne kan enten dampes eller koges og smages til med salt efter smag og behag. På trods af den supernemme tilberedning er edamamebønner en både lækker og sund snack og desuden særdeles velegnede som kreativ topping såvel på salater som til poke bowls. De kan også fint blendes og kombineres med andre råvarer, fx med avocado til en lækker edamole eller andre spændende dips. Da edamamebønner er kaloriefattige og samtidig rige på protein, calcium og jern, betragtes de også som superfood.

Tofu

Tofu fremstilles af sojamælk, som syrnes og derefter presses i form – omtrent på samme måde, som når man fremstiller ost af komælk. Afhængigt af konsistensen skelnes der mellem forskellige former for tofu. Tofu kan med fordel bruges som erstatning for kød i det vegetariske og veganske køkken.

Miso

Miso er en tyktflydende pasta, som er fremstillet af fermenterede sojabønner og en skimmelsvamp ved navn koji. Misopasta er meget salt og krydret og derfor rig på UMAMI-komponenter. Miso bruges for det meste i supper og saucer.

Natto

Natto er en traditionel japansk specialitet, der fremstilles af kogte og fermenterede sojabønner. Under fermenteringen dannes der tråde mellem bønnerne, og de udvikler først en sødlig og senere en ristet duft. Natto spises som tilbehør eller bruges som ingrediens i forskellige retter og siges endda at have en antibakteriel virkning.

Sojasauce

Sojasauce fremstilles af vand, sojabønner, salt og korn og bruges som krydderi til mange forskellige retter. Selve fremstillingsprocessen kan variere meget. For eksempel findes der både japansk og kinesisk sojasauce, og sidstnævnte inddeles igen i lyse og mørke saucer. Kikkoman sojasauce kan kendes på en række unikke egenskaber, herunder den enestående mørke farve, den kraftige runde og fyldige UMAMI-smag og den komplekse mangfoldighed af aromaer.

Sojamel

Sojamel er et vigtigt biprodukt, der fremkommer ved fremstilling af olie af sojabønner. Da sojamel er rigt på protein, kan det med fordel benyttes til bagning af både brød, boller og kage. Sojamel bør dog altid kun bruges som supplement til almindeligt mel. Til bagning anbefales en blanding af højst 20 til 30 procent sojamel og tilsvarende mere almindeligt mel, ellers hæver bagværket ikke rigtigt.

Sojamælk

Herhjemme er det en relativt ny trend, men i Kina drak man allerede sojamælk for over 2.000 år siden. Sojamælk fremstilles af hele sojabønner, som lægges i blød, pureres og derefter koges. I dag er sojamælk et godt alternativ til komælk: Sojamælk indeholder næsten lige så mange proteiner som komælk, men hverken laktose eller kolesterol, og er derfor især populær blandt dem, der spiser og lever vegansk eller ikke kan tåle laktose eller mælkeprotein.

Sojayoghurt

Sojayoghurt fremstilles af sojamælk ved fermentering på omtrent samme måde, som man når laver yoghurt af komælk. Lige som sojamælk er sojayoghurt rig på protein og indeholder desuden mange probiotiske bakterier. Samtidig er sojayoghurt både gluten- og laktosefri og derfor det perfekte yoghurtalternativ i den veganske kost.

Sojaflager

Sojaflager er en anden form for køderstatning på sojabønnebasis. De små flager består af tørret sojaprotein og opblødes/rehydreres enten i vand, bouillon eller en krydret marinade før brug. Derefter kan de tilberedes på samme måde som hakket kød. Sojaflager bruges derfor eksempelvis til vegetarisk bolognese eller chiliretter.

Ud over at være et fremragende alternativ til kød eller mælkeprodukter som fløde, yoghurt og ost er sojaprodukter generelt velegnede som råvarer til stort set alle retter. For eksempel kan Kikkomans sojasaucer fint erstatte mange fede saucer. Kikkoman har samlet nogle forskellige idéer til opskrifter her. Prøv dem selv – du vil elske dem!