Del på Google+:

God mad uden gluten

Gluten er en stofblanding af proteiner, lipider og kulhydrater, som findes i mange kornsorter som fx hvede, byg, havre, rug og spelt. De fleste mennesker kan fint tåle gluten, men hvis man lider af cøliaki eller glutenintolerance, er man nødt til at give helt afkald på gluten for at undgå vedvarende gener som fx oppustet mave og fordøjelsesproblemer.

Tip: Hold udkig efter symbolet, når du køber ind

I de senere år er den offentlige interesse for glutenintolerance vokset betydeligt, og man bliver mere og mere opmærksom på sygdommen. Af den grund finder man i dag et stort udvalg af glutenfri fødevarer i forretningerne. Disse er ofte mærket med det internationale ”glutenfri-symbol” i form af en kornaks, der er streget over. Visse kornsorter, herunder ris, majs, hirse, boghvede, amarant og quinoa, indeholder fra naturens side ingen gluten. Dem kan du med fordel kombinere med grøntsager, fjerkræ, kød, fisk eller skaldyr til spændende salater eller hovedretter.

Asiatisk inspireret

En lækker wokret med ris vil næppe give nogen følelsen af at give afkald på noget. Pastaretter bliver både spændende og vellykkede med squashspaghetti, som du hurtigt selv kan lave med en spiralskærer. Omeletter med årstidens grøntsager er ligeledes velegnede til en glutenfri kost. Og når det gælder bagværk, skal du blot vælge den rigtige meltype, så kan du fint bage lækre brød, kager og småkager uden gluten.

Godt krydret uden gluten

Prøv at gå på opdagelse i vores opskriftssamling, hvis du lider af glutenintolerance. Her finder du gode opskrifter på forskellige retter uden gluten. Og med vores naturligt brygget Tamari glutenfri sojasauce behøver du ikke at give afkald på den karakteristiske krydrede Kikkoman-smag!