Del på Google+:

Kernesundt kræs

Selv de mindste frøkorn indeholder massevis af værdifulde næringsstoffer, der giver kimene optimale betingelser for at spire. Derfor er de små energipakker også vigtige for os mennesker som del af en sund og afbalanceret kost.

Omega-fedtsyrer, vitaminer og kostfibre 

Du kan med fordel lade oliefrø indgå i din kostplan for at få udbytte af de mange essentielle fedtsyrer, der er indeholdt i eksempelvis hørfrø, hampfrø, solsikkekerner og græskarkerner. Disse fedtsyrer er essentielle, fordi kroppen har brug for dem, men da den ikke selv kan producere dem, er vi nødt til at indtage dem gennem kosten. De mest kendte essentielle fedtsyrer er omega 3 og omega 6, som blandt andet hjælper med at regulere blodtrykket og fedtstofferne i blodet. Desuden indeholder kerner og frø en lang række vitaminer, mineraler, antioxidanter og sporeelementer, og de er rige på kostfibre.

Chiafrø og hørfrø

Chiafrø har et usædvanligt højt indhold af sundhedsfremmende stoffer. De stammer oprindelig fra Mexico og høstes fra en krydderurt, der hører til salvieslægten. De sunde, mørke frø var allerede værdsat af mayaerne. En af de mest typiske retter er den såkaldte chiabudding eller chiagrød, som primært består af udblødte chiafrø, men de sunde frø er også særdeles velegnede til grøntsags- og fiskeretter samt i brød eller mysli. Mange af de samme gode egenskaber findes også i hørfrø, som både i den gule og den brune udgave er supersunde og kendetegnet ved en let nøddeagtig smag.